מה זה ג'אז? תקשיב/י לתקליט הזה ונדבר

Art_Pepper_Meets_The_Rhythm_Sectionארט פפר היה כבר בן 32, מאחוריו 10 תקליטים וישיבה בבית סוהר, כשבוקר אחד, 19/1/57, הודיעו לו כי באותו היום, בשתיים בצהריים, נקבע לו סשן הקלטות עם שלישיית הקצב המהוללת של מיילס דיוויס, שלהקתו שהתה בעיר (לוס אנג'לס) להופעות.

לא התאים לו. הסקסופון שלו בדיוק חזר מתיקון לא מוצלח, הוא סבל מבעיית הירואין. הוא היה בלחץ.

הוא העריץ את השלישייה הזו, המתופף פילי ג'ו ג'ונס, הבסיס פול צ'יימברס והפסנתרן רד גארלנד. הוא מעולם לא ניגן אתם או פגש בהם. לא היה לו מושג מה הולך להיות ואיש לא תכנן מה ינגנו יחדיו.

זה לא הבטיח מי יודע מה. לא הבטיח, אבל קיים!

הנה סרטון מבוים עם שחקנים, אותו הפיקה אלמנתו של פפר, המתאר את הבוקר של ארט פפר, כולל ההפתעה, הבעיות הטכניות עם הכלי ואפילו סוחר הסמים שמגיע לאולפן. ברקע נשמע הקטע Straight Life (הלחנה מקורית של ארט פפר), המהיר בתקליט, מנוגן במהירות רצחנית, 138 רבעים לדקה (יש אותו להאזנה, באיכות משופרת עם כל התקליט, בהמשך):

ארט פפר אחר, הם כבר היו שם, ממתינים לו ובינתיים כבר בחרו קטע אחד לנגן. הוא בא, הצטרף לסיבוב אחד, מיד לאחר מכן הקלטה וזה הקטע הראשון שהוקלט והוא הפותח את התקליט, You'd Be So Nice To Come Home To. להיט מ-1943. ביצוע נפלא. תלחצו להאזין על רקע המשך הקריאה.

מיילס דיוויס עם שלישיית הקצב שלו 1957

מיילס דיוויס עם שלישיית הקצב שלו 1957

וככה במשך כמה שעות, הוקלט התקליט הנפלא Art Pepper Meets the Rhythm Section. לא סתם כונתה השלישייה אותה פגש ארט פפר: ה-סקצייה של הקצב, כי אכן מדובר בסקציית-על אשר בשנת 1957 הייתה בשיאה, הטובה מסוגה. (1957 הייתה גם שנה טובה במיוחד בתולדות הג'אז. שנה שהניבה המון תקליטי מופת. אולי יותר מכל שנה אחרת).

ובאולפן, כל קטע נוגן פעם אחת כחזרה ובפעם השניה הוקלט. זהו. כל הקטעים ב"טייק" אחד נהדר.

חובב ג'אז שייקח את התקליט הזה לידו יראה שם כמה "סטנדרטים" שמוכרים לו, גם שמות הנגנים מוכרים ואפילו את העטיפה כבר ראה במדפי חנויות התקליטים ואולי דילג. עוד תקליט אחד מני רבים הוא עלול לחשוב לעצמו. הוא עלול להחמיץ את אחד התקליטים הטובים ביותר בתולדות הג'אז. אני אוהב את התקליט הזה מאז קניתי אותו בשנות השמונים של המאה שעברה. אין מבקר שלא נתן לו 5 כוכבים.

מה שעושה את התקליט הזה שווה במיוחד, הוא 'הגרוב', הפשטות, הדיוק, השילוב הנהדר של רביעיית הנגנים, הצליל והיופי של הנגינה. זה היה מפגש קסום. הצליח להם מאוד.

שלמות. תקליט כל כך יפה, "הכי יפה בעולם" נהג לומר עמית גולן ז"ל (על הרבה תקליטים הוא אמר את זה והוא תמיד צדק).

מה יש לנו כאן? סקסופון אלט, פסנתר, בס, תופים. התקליט הוקלט לפני כמעט 60 שנה, חודשים ספורים לאחר הקלטת הסטראו הראשונה. כמה שהוא נשמע נפלא.

Art Pepperמה שמעניין הוא שארט פפר היה בכיר נגני האלט סקסופון של החוף המערבי וזו שלישיית הקצב הטובה של ניו-יורק והחוף המזרחי. באותן שנים היה הבדל משמעותי בין הסטייל והצליל "הקשה, השחור" של החוף המזרחי לצליל והסטייל "הרך, הלבן" של החוף המערבי. זה מפגש מיוחד. תערובת נפלאה.

יש תקליטים שקל מאוד להשמיע למי שלא שמעו ג'אז מעולם. אני לא בטוח שזה תקליט כזה. אבל למי שמוכן להאזין, זה לא תקליט קשה בכלל. הוא סוחף והוא מעולה מהדקה הראשונה ועד האחרונה. קטעי הסולו מנגינתיים מאוד.

מה שיוצא דופן בתקליט הוא שאין בו אף בלדה מובהקת, אטית. הקטע האטי ביותר, הוא הבלדה Imagination, המנוגנת בטמפו שאינו אטי. כמה יפה.

הנה כל קטעי התקליט להאזנה, על פי סדר הופעתם בתקליט, באיכות מעולה:

התקליט המובהק של חמישיית מיילס דיוויס עם שלישיית הקצב הזו, מאותה תקופה (הוקלט במחצית 1956) הוא Round About Midnight.

אשמח לקרוא תגובות. תודה

9 תגובות על “מה זה ג'אז? תקשיב/י לתקליט הזה ונדבר

  1. eranyuval הגיב:

    תודה נועם!

  2. D! הגיב:

    אין לי מה לומר, באמת, מבין ג'אז קטן ביותר, חובב בינוני.
    תקליט מעולה וכתבת יפה ללוות אותו לגרום לי להאזין ולהנות באמת (אני חייב לקנות רמקולים טובים יותר).

  3. שירלי הגיב:

    שוב גילית לי אוצר בלום שלא הכרתי. נהנית מכל רגע (עדיין מנגנת את הפלייליסט בלופ). תודה!

  4. יובל נ. הגיב:

    תודה על הפוסט ועל המוזיקה.

    יש לי מקום חם בלב עבור ארט פפר: באמצע שנות השמונים, כשהייתי טינאייג'ר שעשה את צעדיו הראשונים בעולם הג'ז, הייתי מקשיב כמעט מדי לילה ל"קול הג'ז הזה" – תכנית הג'ז היומית דאז של דני קרפל בגל"צ. התכנית הראשונה שלה הקשבתי הוקדשה כולה לארט פפר, שעליו לא שמעתי עד אותו היום. מאז, בכל פעם שאני נתקל בשם או במוזיקה שלו, אני נזכר בשעה ההיא, בין 11 ל-12, שכל כך הרבה פעמים הייתי מעביר אותה מול רדיו האקאי הישן לצד מיטת ילדותי. אח… היו זמנים.

    שוב תודה לך על הפוסט, ותודה לדני קרפל על האופקים המוזיקליים שהוא פתח בפני אז, לפני שלושים שנה.

    • תודה יובל על התגובה. היו אלה ימי הרדיו. האם מישהו היום מיושפע מהרדיו? מעניין. הפוסט הראשון בבלוג שלי, למטה למטה ברשימה הוא על תכנית הרדיו שלי ויש שם כמה תכניות להאזנה, משנת 1996

  5. כתבת נהדר, נעם. ארט פפר היה נגן מופלא וחד פעמי, למרות ואולי בגלל כל הבעיות שחווה בחייו האישיים.
    מדהים לשמוע אותו בתקופות שונות של חייו ולראות עד כמה הוא השתנה במשך השנים.

  6. דן הגיב:

    תודה רבה על הפוסט. גיליתי את ארט פפר באיחור רב. והוא מופלא ומיוחד. אחד הסקסופוניסטים המלודיים ביותר מצד אחד שמצליח לא לגלוש לסנטימנטליות מיותרת מצד שני.
    אני מודה שאני אוהב יותר את הבלדות, והקטע האהוב עלי ביותר – אי שם מעבר לקשת. בוצע מאות פעמים ועדיין פפר מנגן אותו אחרת. בעצם בלי הפזמון המפורש.
    אחד הענקים ללא ספק.
    תודה.

  7. בנצי גורן הגיב:

    נועם, אני מצפה שתקים את הבלוג לתחיה.

אשמח לכל תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s